ההיסטוריה של פייסבוק, איך היא הפכה להיות אחת הפלטפורמות המובילות בעולם?

ההיסטוריה של פייסבוק, איך היא הפכה להיות אחת הפלטפורמות המובילות בעולם?

כשאנשים מדברים על פייסבוק אין שום סיכוי שלא עובר להם בראש השם מארק צוקרברג. כולם יודעים שהוא הקים את פייסבוק. אבל האם אנשים יודעים איך פייסבוק התחילה את דרכה ואיך היא הפכה להיות אחת הפלטפורמות המובילות בעולם? אם לא, זה השמן להשכיל קצת.

צוקרברג היה אחד מחמישה שותפים שרצו להקים רשת החברתית המיועדת אך ורק לסטודנטים שלמדו באוניברסיטת הרווארד.

בשנת 2004, הרשת החברתית פייסבוק נולדה והייתה בשימוש של אוניברסיטת הרווארד.

בעקבות ההצלחה שלה, היעילות שלה והשימוש הרב בה, הפלטפורמה התפשטה והגיעה לאוניברסיטאות ידועות אחרות במדינה.

בשנת 2005, פייסבוק הוציאו פיצ׳ר חדש המאפשר לתייג אנשים בתמונות שהם מעלים לרשת. לא בטוח שהם תכננו שהפיצ׳ר הזה יאפשר להם לצבור דאטה עצומה על המשתמשים בה, אבל חד משמעית עם השימוש בפיצ׳ר הזה החלה החדירה של פייסבוק לפרטיות שלנו ואיתה היכולת שלה לדעת עלינו המון מידע.

בשנת 2006, לאחר הצלחה גדולה כרשת חברתית מוכרת במוסדות לימוד שונים בארה״ב: אוניברסיטאות, מכללות, בתי ספר ותיכונים, רשת הפייסבוק פתחה את שעריה לכל האנשים בעולם יחד עם פיצ׳ר חדש, פרופיל אישי המכיל כל מידע שנרצה אודותינו, השכלה, קריירה, סטאטוס, תחביבים ועוד המון מידע שכיום כולם משלמים עבור שימוש בו המון כסף.

בשנת 2009, נכנס לחיינו כפתור ה״לייק״, שהיום הוא חלק בלתי נפרד מחיינו ומזהות הרשתות החברתיות. דמיינו את החיים שלנו בשנת 2020 בלי היכולת ״לעשות לייק״ על משהו שאהבנו, איך היינו מביעים הזדהות עם משהו? איך מישהו יכול היה לדעת אם אהבו את התמונה שלו? תודה לכם פייסבוק על ה״לייק״. כמובן שהמטרה של פייסבוק להמצאת ה״לייק״ הייתה אחרת לגמרי, פייסבוק רצו להמשיך לדעת עלינו כמה שיותר מידע, מה אנחנו אוהבים? מה מעניין אותנו? וכמו שזה נראה כיום, זה הצליח לה.

בשנת 2011, פייסבוק זיהתה שעולם המובייל הוא העתיד וכתוצאה מכך פיצלה את הצ׳אט של פייסבוק לאפליקציה נפרדה שכיום כולם מכירים אותה, אפליקציית המסנג׳ר.

בשנת 2012, פייסבוק רכשה את אינסטגרם. אז, אינסטגרם לא הייתה כל כך מוכרת כמו היום, אבל צוקרברג זיהה כבר אז שהיא הולכת להיות הצלחה מסחררת. פייסבוק לא רכשו את אינסטגרם רק בגלל הפוטנציאל האדיר שלה אלא בעיקר בגלל האיום האדיר שהיא יכלה להוות על פייסבוק. אגב, זו דרך הנהדרת ליישם את המשפט הידוע ״ אם אינך יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם״. כפי שאנחנו יודעים היום, זו הייתה החלטה חכמה.

בשנת 2014, שלפייסבוק כבר היה ברור שהמובייל הוא המכשיר העיקרי בו משתמשים, היא לא לקחה סיכון ורכשה את אפליקציית וואטסאפ. הרכישה עלתה לה קרוב ל-20 מיליארד דולר.

כמו שניתן לראות, פייסבוק אמנם התחילה בקטן, אבל עם המון חשיבה קדימה, זיהוי מגמות בשוק ויכולת לצבור אינספור מידע על המשתמשים. כיום פייסבוק היא אחת הרשתות החברתיות המובילות בעולם, ויתרה מכך, היא אחת מפלטפורמות הפרסום המובילות כי היא כנראה יודעת יותר טוב מכל אדם אחר ואולי אפילו יותר טוב ממך מה אתה אוהב לעשות או מתכנן לרכוש מחר.

**נכתב ע״י שירן כחלון

דילוג לתוכן